side

امیر پوریا
منتقد و مدرس سینما

متولد ۲۱ شهریور ۱۳۵۳ در رشت. تصادفاً در روزی که سال ها بعد در تقویم خورشیدی به عنوان روز ملی سینما نامگذاری شد (با شناسنامه ای که محل تولد و صدورش تهران است؛ چون ثبت احوال گیلان در آن مقطع شناسنامه ای با نام «امیر» صادر نمی کرد و آن را متعلق به خاندان سلطنتی می دانست!). تحصیلات: دیپلم ریاضی، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد واحد تهران، کارشناسی ارشد رشتۀ سینما از دانشکده سینماتئاتر دانشگاه هنر .


علاقه به سینما و مطالعه مجلات سینمایی از ۱۱ سالگی. دعوت به همکاری با ماهنامه سینمایی فیلم توسط احمد امینی منتقد و فیلمساز در آبان ۱۳۶۹ بعد از نگارش و ارسال نقدهای متعددی به بخش «نقد خوانندگان» مجله که امینی مسئول دقیق و باحوصلۀ آن بود.
همکاری با نشریات متعدد به عنوان منتقد، مقاله نویس و گاه مترجم از سال ۱۳۷۰؛ از جمله، ماهنامۀ سینمایی فیلم، مجلۀ دنیای تصویر، نقد سینما (دورۀ سردبیری مهرداد فرید)، گزارش فیلم (فقط ویژه نامه های "بحث و نقد" به دبیری روبرت صافاریان)، فیلم نگار (به طور معدود در دورۀ دبیری تحریریۀ کیوان کثیریان)، (۲۴ در دورۀ سردبیری حسین معززی نیا)، همشهری ماه (دورۀ سردبیری امیر حسین مهدوی)، همشهری جوان (دورۀ سردبیری جواد رسولی) نگاه ورزشی (دورۀ سردبیری مهدی سوفالی)، مهرنامه، تجربه، زنان، فیلم ویدئو، مردم و جامعه، شهروند امروز، فصلنامۀ نقطه بند، صدا، و... بسیاری مجلات دیگر و همچنین روزنامه های شرق، اعتماد، زن، نوروز، مشارکت، کارگزاران، روزگار، همشهری، هفت صبح و ... همچنین در دو مقطع (به ترتیب در ۱۳۷۸ و ۱۳۸۳) سردبیر نشریۀ داخلی خانۀ سینمای آن زمان با عنوان "نامۀ سینما" و فصلنامۀ پژوهشی تلویزیون با عنوان "فصلنامۀ سیما".


نگارش مجموعه مقالات دنباله داری تحت عنوان "ارزش و ژرفای نگاه در بازیگری" در مجلۀ دنیای تصویر در سال های میانی دهۀ ۱۳۷۰ به پیشنهاد کامبیز کاهه و با حوصله و همراهی سردبیر و مدیرمسئول این مجله علی معلم و ترکیب این مقالات با چند قسمت جدید و انتشار کتابی تألیفی به همین نام (انتشارات پور، ۱۳۷۸) و در ادامه، تدریس شاخۀ کمتر شناخته شدۀ "تحلیل بازیگری در سینما و تئاتر" در مراکز آموزشی مختلف (موسسه فرهنگی هنری کارنامه، کارگاه آزاد بازیگری امین تارخ، کارگاه آزاد فیلم مسعود کیمیایی، مدرسه بازیگری حوزه هنری با مدیریت داریوش ارجمند و ...) تا مسئولیت بخش بازیگری ماهنامۀ فیلم و برپایی سخنرانی ها و کارگاه های متعدد در همین زمینه در نقاط مختلف کشور.
تدریس واحدهای درسی مختلفی چون "تحلیل و درک فیلم"، "تاریخ سینما"، "تحلیل بازیگری" و ... در دوره ها و مراکز مختلفی مانند دانشگاه سوره، آموزشگاه سینمایی معاصر (علی ژکان) و مراکزی که در بحث از تحلیل بازیگری در بالا نام شان آمد.


ترجمه کتاب «نگارش فیلمنامه مستند» به طور مشترک با عباس اکبری/ دوآیت و جی.آر سوئین/ انتشارات دفتر پژوهش های سیما/ ۱۳۷۵.(ناشر بعدی: نشر ساقی/ ۱۳۸۲ و ۱۳۹۰).
نگارش کتاب «ارزش و ژرفای نگاه در بازیگری»/ انتشارات پور/ ۱۳۷۸.
نگارش کتاب «ظهور و سقوط رویای آمریکایی: تک نگاری تحلیلی فیلم گاو خشمگین ساخته مارتین اسکورسیزی/ انتشارات فرهنگ کاوش/ ۱۳۷۹.
نگارش مقاله «هشت و نیم: از نئورئالیسم تا سینمای مدرن» در کتاب «کارناوال فدریکو فلینی» به کوشش مسعود فراستی/ انتشارات فرهنگ کاوش/ ۱۳۷۹.
یادداشت «ماه پنهان نیست» در کتاب «زیر نور ماه» / فیلمنامه رضا میرکریمی/ موسسه فرهنگی هنری ثمین/ ۱۳۸۰.
انجام گفتگوهای تحلیلی کتاب «فیلم نوشت کاغذ بی خط» به قلم ناصر تقوایی/ انتشارات توفیق آفرین/ ۱۳۸۱.
ترجمه کتاب «درام تلویزیونی»/ جان تولاک/ انتشارات سروش و دفتر پژوهش های سیما/ ۱۳۸۳.
گردآوری کتاب «جشنواره های تلویزیونی جهان»/ دفتر پژوهش های سیما/ ۱۳۸۴.
نگارش مقاله «آیا ساختاری موسوم به ضدمستند وجود دارد؟» در کتاب «حقیقت در قاب مستند» به کوشش اسماعیل میهن دوست/ انتشارات ماتیکان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی/ ۱۳۸۷.
نگارش مقاله های «کمدی فراتر از یک ژانر است» و «سینمای جنگ در دنیا و سینمای دفاع مقدس در ایران» در کتاب «راهنمای ژانر» به کوشش یحیی نطنزی/ نشر چشمه/ ۱۳۹۴.
نگارش مقاله «دائره المعارف روابط زنان و مردان دنیا و دوران ما» دربارۀ فیلم «آنی هال» وودی آلن در کتاب «برخورد کوتاه» حاوی گفتگوهای یحیی نطنزی با ۲۵ منتقد ایرانی/ انتشارات حرفه هنرمند/ ۱۳۹۵.
روابط عمومی سازمان سینمایی سوره حوزه هنری در سال های انتهایی دهۀ ۱۳۷۰ (دوران تولید فیلم هایی مانند "شوکران"، "آدم برفی" و "مرد عوضی" در این سازمان)، مدیریت روابط عمومی خانۀ سینما (در دوران مدیریت منوچهر محمدی در سال های اولیۀ دهۀ ۱۳۸۰) و مدیریت امور رسانه ای دوره های سوم و چهارم جشنوارۀ سیما (۱۳۸۲ و ۱۳۸۴ به دبیری مجید بسطامی).

برگزاری کارگاهی با عنوان "شناخت سینما" برای معاونین فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور در وزارت علوم و آموزش عالی در سال ۱۳۸۲.
برگزاری سمینار انتقادی/تحلیلی "آسیب شناسی سینمای معاصر ایران" به عنوان دبیر پژوهشی به همراه امیرحسین رسائل و علی معلم/ فرهنگسرای ارسباران/ ۱۳۸۳.
برگزاری کارگاه "سینمای کمدی" برای جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۸۷.
دبیری سرویس سینمایی روزنامۀ اعتماد در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸.


حضور در برنامه های تلویزیونی مرتبط با سینما در دوره های مختلف همچون «سینما یک»، «سینما چهار» ، «سینمای مستند» و همچنین برخی برنامه های تحلیل مسابقات فوتبال/ از ۱۳۸۱؛ که یکی از موارد قابل اشارۀ آن حضور در دو قسمت برنامۀ «دو قدم مانده به صبح» با اجرای محمد صالح علا و حضور فریدون جیرانی به عنوان مجری بخش سینما در آبان ۱۳۸۸ بود که بابت حرف های تند پوریا علیه دولت وقت محمود احمدی نژاد، سیاست های وزارت ارشاد آن، ابتذال سینما و افتخار وزیر ارشاد به ساخته شدن فیلم های «اخراجی ها» و همچنین عملکرد سازمان صدا و سیما، منجر به چهار سال ممنوع التصویری در برنامه های زنده شد و بعد از تغییر دولت در برنامۀ سال تحویل ۱۳۹۳ شبکه یک به کارگردانی اشکان خطیبی، طلسم این ممنوعیت شکسته شد.
حضور در دو جلسۀ مناظره با مسعود فراستی (جمعاً به مدت هفت ساعت) بر سر حقانیت انسانی/اخلاقی و اثرگذاری عاطفی فیلم "جدایی نادر از سیمین" در دانشکده سینماتئاتر دانشگاه هنر/ ۱۳۹۰.
برگزاری جلسات نمایش و تحلیل فیلم های روز و متفاوت سینمای ایران با حضور کارگردانان و بازیگران آنها در کانون فرهنگی-هنری هشت و نیم در سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱
برگزاری دوره «هیچکاک و پیروانش» با نمایش و تحلیل آثاری از آلفرد هیچکاک و انبوه کارگردانان و فیلم های تحت تأثیر یا همانند او/ برج میلاد/ ۹۴-۱۳۹۳.
برگزاری برنامه «خرد، تغزل و مرگ: مرور افکار و آثار نوشتاری و سینمایی ایرج کریمی» بعد از فقدان ایشان در شهریور ۹۴/ پردیس سینمایی چارسو/ ۲۹ شهریور ۹۴.
برگزاری برنامه «هنر کیارستمی: گوشه هایی از کلام و آثار او» بعد از فقدان ایشان در تیر ۹۵/ پردیس سینمایی چارسو/ ۱۲ شهریور ۹۵.
برگزاری سه فصل برنامۀ «داستان و فیلم» با بازخوانی خلاصۀ رمان ها و داستان های کوتاهی که از روی آنها اقتباس سینمایی صورت گرفته است؛ همراه با نمایش فیلم های مورد اقتباس و تحلیل ادبی و سینمایی/ پردیس سینمایی چارسو/ بهار، تابستان، پاییز و دی ماه ۱۳۹۵.
برگزاری کارگاه ها و سخنرانی های گوناگون در سینماتک موزه هنرهای معاصر، خانه هنرمندان ایران، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شهید بهشتی، تماشاخانه ایرانشهر و.../ از ۱۳۷۷.
حضور در هیأت مدیرۀ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در حوالی سال ۱۳۸۰ و دوران ریاست علی معلم در این انجمن که به تصمیم مشهور اهدای عنوان کنایی زرشک زرین به بدترین فیلم ایرانی اکران شده در سال منجر و بعد از فقط یک سال، با مقاومت های قابل پیش بینی در بدنۀ سینمای ایران متوقف شد.
حضور در هیأت داوران منتخب انجمن منتقدان برای بخش بین الملل جشنوارۀ فیلم فجر (۱۳۷۶)، عضویت در هیأت های داوری مختلف جشن خانۀ سینما در چند دوره، حضور در هیأت داوری اغلب دوره های جشن سینمایی/تلویزیونی دنیای تصویر و مراسم اهدای تندیس حافظ.
دریافت دو جایزۀ دوم جشنوارۀ مطبوعات در سال ۱۳۷۹ (برای بخش های "ستون ویژه" در روزنامه "زن") و "بهترین نقد ادبی-هنری" و همچنین یک جایزۀ اول "بهترین مقالۀ ادبی-هنری" .
دریافت تندیس حافظ و جایزۀ «فعالیت نوشتاری پربار در زمینۀ سینما» در پانزدهمین جشن سینمایی/تلویزیونی دنیای تصویر/ ۱۳۹۴.
دریافت جایزۀ بهترین نقد فیلم از چهارمین جشن نوشتارهای سینمایی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای نقد «آسمان زرد کم عمق» در مجله ۲۴/ ۱۳۹۵.

ساخت مجموعه های گزارشی، مستند و مستند-داستانی برای تلویزیون / ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶.
بازنویسی فیلمنامۀ "آل" نوشتۀ بهرام عظیمی به کارگردانی بهرام بهرامیان/ ۱۳۸۷.
بازی در سکانسی از فیلم "برف روی کاج ها" به کارگردانی پیمان معادی/ ۱۳۹۱.

Responsive image
کارگاه های برگزار شده توسط این استاد
Responsive image
side